Coffee Stories

Bij Tropix bieden we iedereen de kans om sociaal verantwoorde koffie origines in huis te halen.

Barista Melanie D. Nunes, bezielster van Tropix:

“De reizen die ik maak, staan hoofdzakelijk in het teken van koffie. Jaarlijks plan ik een trip naar een koffieproducerend land. Zo bracht mijn passie voor koffie me al naar alle uithoeken van de wereld, waaronder Australië, Jamaica, El Salvador, Panama, … Stuk voor stuk prachtige bestemmingen, maar het doel van deze reizen is geen sightseeing, dan wel ervaring en kennis opdoen van de regionale koffievariëteiten. Ik help er bijvoorbeeld mee met de lokale koffieboeren op de koffieplantages. Het bracht me meer inzicht in de complexiteit van het telen van koffiestruiken en ik ondervond zelf het harde werken (plukken met de hand van de rijpe koffiebessen) en dit voor een minimumloon.”

Melanie plukt koffiebessen op de plantage van Los Pinos.

Bij Tropix verkopen we dus niet zo maar koffie, we gaan bewust op zoek naar specialty coffee waarbij het verhaal van de koffieproducent verteld wordt. Het ganse traject van de koffieboer tot het zetten van de uiteindelijke koffie is volledig traceerbaar wat de kwaliteit alleen maar ten goede komt.

Binnen onze Specialty Coffee Collection maken we een onderscheid tussen Espresso koffie en Filter koffie. Deze selectie gebeurd op basis van variëteit, brand-wijze en het allerbelangrijkste; smaak. Vanuit onze kennis selecteren wij voor jou die koffie die past bij jou geliefkoosde zetmethode. Ons doel bij Tropix is het product, de koffie, tot zijn recht te laten komen en onze klant te laten genieten van een (h)eerlijke kop koffie. Zie het als een bloem die ontluikt, om gedragen door de wind ons zachtjes de neus prikkelt.

Wij vinden het belangrijk om jullie bij elke koffie een smaak-advies mee te geven; terwijl de ene koffie geschikt is voor espresso zetmethode (half –en volautomaten, mokkapot) zal de andere eerder geschikt zijn voor filter slow coffee zetmethodes (aeropress, filterkoffie V60, kalitta, chemex,…)

Naast de variëteit is ook de brand-methode van groot belang. Voor elke koffie hanteren wij een aangepaste brand-methode of profiel. Onze filter-koffies worden licht gebrand, terwijl we een medium branding toepassen op onze espresso-koffies.